Marriage Guide online

Jak na svatební fotografie?

Text: Michaela Vadová & Milan Zářecký

PR text Jaké chcete svatební fotografie? Nejlepší kombinací je pořídit dokumentární fotky, klasické fotografie a velmi oblíbené jsou i umělecké svatební fotky. Jak se správně míchají styly fotografií, jsme se ptali přímo uznávaného svatebního fotografa Milana Zářeckého.

Jak na svatební fotografie?Zobrazit galerii (2)
Foto: Milan Zářecký

Pouze žurnalistický nebo chcete-li, dokumentární svatební fotograf nestačí. Každá situace na svatbě vyžaduje jiný přístup. Optimální je míchat různé styly, umět být flexibilní, kreativní a improvizovat!

Direktivní styl

Hned na začátku dne začíná fotografování svatebních příprav. Nápadům se meze nekladou, ale doporučíme vám nechat se vést zkušenostmi profesionálního svatebního fotografa. Vyfotit svatební šaty ve správném prostředí, s využitím nejlepšího světla – to vyžaduje direktivní přístup a zkušenosti.

Dokumentární styl aneb jak se fotí svatební obřad

Samozřejmostí je focení svatebního obřadu. Zde pro fotografa nastává čistě dokumentární role. Musí včas a správně zachytit nejdůležitější momenty obřadu, které jsou neopakovatelné. Milan Zářecký radí: „Rozhodně se vyplatí pořizovat zdvojené fotky. Protože pokud jeden z novomanželů zrovna mrkne, je celá fotografie nepoužitelná.“ Fotograf nesmí zaspat a také nesmí překážet. V hlavní roli je samozřejmě nevěsta a ženich, nikoliv všudypřítomný a překážející fotograf.

Klasické focení po obřadu – direktivní styl

Jak na svatební fotografie?
Foto: Milan Zářecký

Po svatebním obřadu nastává klasické focení, se kterým všichni svatebčané počítají. „I zde je třeba část direktivního stylu, umět si rychle seřadit i přes 100 lidí. Vím, že to musí být rychlé, jinak to všechny přestane bavit.“ Každý se rád vyfotí ve skupince, ve dvojicích, spolu s novomanželským párem než se svatební hosté rozutečou…nebo rozjedou na svatební hostinu. Nápadům se opět meze nekladou, ale většinou se volí klasický portrétní styl a tradiční pózy.

Umělecké fotky

Svatebčané čekají nebo se přesouvají na svatební hostinu a novomanželský pár se vydává do kreativního procesu s cílem vytvořit nejkrásnější fotovzpomínky bezprostředně po obřadu. Při celodenním focení svatby získá fotograf standardně kolem 500 fotek. Z toho 100 až 150 z nich jsou právě fotky portrétní. Podle zkušeností Milana Zářeckého má asi pětina českých párů ujasněnou představu, nebo tipy, jak se chtějí fotit a co by si přáli. Nutno ale počítat s tím, že světlo tvoří každou fotku, čili ne vždy je představa zcela realizovatelná a někdy je třeba velká dávka improvizace.

Většina párů nemá konkrétní představu a nechá se vést svatebním fotografem.

„Záleží hodně na konkrétních lidech, na světle i na počasí. Ale když se pár odpoutá od focení a chová se přirozeně, vznikají nejkrásnější svatební fotky. To, jak na přirozenost, vděčím svému talentu umění jednat s lidmi a využít i psychologii. V tom jsem jedinečný a nenahraditelný, což si dobře uvědomuji.“

Zpracování fotek

Málokdo si umí představit, jak náročná práce svatebního fotografa následuje. Úpravy pořízených snímků zaberou více času než samotné focení. Po dvanáctihodinovém focení svatby (většinou od 8:00 do 20:00) se musí stáhnout obrázky z karet, seřadit snímky, vyřadit nepoužitelné, vyretušovat, připravit výřezy, přeskládat pořadí, vytvořit finální výstupy a ve většině případů (krom zahraničních svateb) i osobní předání. Celková práce fotografa od první konzultační schůzky přes osobní předání fotografií až po finalizaci profesionálního alba trvá i neuvěřitelných 40 hodin.

www.zarecky.com