Marriage Guide online

Svatební inzerce aneb jak na marketing?

Text: Karin Hanzlíková a Petr Kollman

Každý svatební dodavatel, který to myslí se svojí činností vážně, si klade každý rok stejné otázky: „Kde prezentovat své svatební produkty a služby? A jak nejlépe oslovit svatební páry a budoucí nevěsty?“ S těmito otázkami jsme se vám rozhodli pomoct.

Tento článek jsme si pro vás připravili, abyste měli dostatek informací ohledně reklamních kampaní, cílených na svatební segment trhu a mohli jste správně vyhodnotit nabídky na případné inzerce a prezentace.

Svatební obor je totiž velice specifická oblast, hlavně v rámci plánování a přípravy reklamních kampaní. Zásadní je totiž to, že musíte svůj brand (svou značku) budovat každoročně znovu (pokud tedy nepředpokládáte, že budou Vaši klienti svatbu pravidelně opakovat)

Je to tedy pěkný oříšek a z marketingového hlediska je to asi nejnáročnější oblast propagace brandu. Ale nezoufejte, protože na začátek připojíme trochu čísel, která rozhodně stojí za to!

Svatby v číslech

Svatební inzerce aneb jak na marketing?

Svateb je v České republice přibližně 50.000 za rok. I když, dle našeho průzkumu (mezi svatebními agenturami), se česká svatba pohybuje v rozpočtu kolem 150.000 Kč, budeme hodně při zemi a počítejme s velice podhodnoceným průměrem ceny svatby za 50.000 Kč. Celkem je tedy ve svatebním businessu ročně přes 2,5 miliardy korun a to je hezké číslo, ne? Jen promile z této částky je 2,5 milionu korun a to stojí za trochu snahy, nemyslíte?

Ale nebojte, ukážeme vám v tomto článku všechny možnosti svatební propagace a pokud budete dodržovat naše uvedené rady, věřte, že budete mít svateb každoročně hromadu. A co je lepší, než když můžete s úsměvem říci třeba už v květnu, že máte svatební sezónu naplněnou a další zakázky si můžete opravdu pečlivě rozmýšlet? Můžete si dovolit klienty vybírat a to stojí za to!

Charakteristika cílení

Předně je potřeba si uvědomit, jaký produkt, či službu nabízím. Jsem-li majitel svatebního místa, oslovení trhu je vždy minimálně v ročním předstihu. Ideální je tedy začít propagaci již v květnu s cílením na příští rok. Pokud jste zlatník a vyrábíte prsteny, ideální je začít cílit reklamu na zásnubní prstýnky během léta, podzimu a od ledna začít cílit na prsteny snubní.

Rada první - vyberte si období

Podle harmonogramu plánování svatby si najděte vaší službu, či produkt a v tomto období věnujte marketingovým aktivitám největší pozornost.

Dnes má webové stránky snad každý, ale správně je používat už není tak jednoduché!

Rada druhá - webové prezentace

Nechte si zkontrolovat vaše webové stránky pro vyhledatelnost (SEO), volte správná klíčová slova, důležitá je i responzibilita stránek a samozřejmostí jsou kvalitní a hezké obrázky, vkládejte pravidelně aktuality, buďte prostě online! To samé se dá říci o sociálních sítích. Dnes jich napočítáme několik stovek, ale nejzásadnější pro naše podnikání bude facebook, instagram a youtube.

Rada třetí - sociální sítě

Nezanedbávejte sociální sítě! Správně vložené hashtagy, zajímavé odkazy a obrázky budují vaší důvěru, je to přeci tak jednoduché… Nejčastější výmluva dodavatelů, že sociální sítě nestíhají, protože mají moc práce je neomluvitelná. Najděte si někoho, kdo vám alespoň každý druhý den vloží nějaké novinky, fotky, zajímavá videa. Opravdu je to v dnešní době důležité a nezapomeňme na to, že naše nevěsty jsou čím dál tím víc mladší generace, která si opravdu bez sociálních sítí ani nevyčistí zuby.

Rada čtvrtá - svatební firma navenek

Musíme být vidět i mimo internet, takže hezky a vkusně polepené auto, které je každý den v provozu, je super investicí! Ovšem důležité je držet se stejného designu, jaký již používáme na webu a sociálních sítích! To stejné platí o provozovně a zde bychom doporučili i reklamní poutač, nebo billboard, který bude v blízkosti upozorňovat na Váš obchod.

Rada pátá - jednoduché nabídky

PŘEHLEDNĚ A JEDNODUŠE ZPRACOVANÁ SVATEBNÍ NABÍDKA JE SAMOZŘEJMOSTÍ!

Pokud máme již všechny výše uvedené marketingové aktivity aktivní, můžeme se vrhnout na svatební inzerci ve specializovaných portálech, či svatebních magazínech, nebo veletrzích. Nejlepší je kombinace všech tří výše uvedených forem. Tedy mít profil, bannerovou reklamu, či PR článek na nejvyhledávanějších svatebních portálech, image inzertní stránku, nebo PR článek ve svatebním časopisu a stánek na svatebním veletrhu. Pak se můžeme těšit na mnoho spokojených nevěst a ženichů. Ale pozor, výběr nebude jednoduchý!

Rada šestá - inzerujte všude kde se dá, ale...

Marketingový MIX je hodně populární, ale přesto musíte pečlivě vybírat!

Tak jako v každém businessu se člověk snaží oslovit svou cílovou skupinu, nabídnout jim zboží, prodat a vydělat. Mezi svatebními médii se bohužel rozrostl nešvar s navyšováním skutečných návštěvníků, zásahů reklam, výtisků magazínů a podobně. Existují svatební katalogy, které jsou k dostání zdarma na matrikách, ale to je veškerá jejich prezentace. Dříve poměrně oblíbená značka s vysokou mírou zásahu na budoucí ženichy a nevěsty, dnes již bohužel úpadek pomalu mizící v nitru zapomnění.

Snažte se vybírat si portály a magazíny, které pro svoji a potažmo vaší prezentaci dělají maximum!

Nejnavštěvovanější svatební webové portály v ČR

Svatebních portálů je nespočet. Každý kopíruje toho druhého a člověk se v tom již nemůže ani orientovat. Zde naleznete nejvýznamnější webové portály z hlediska návštěvnosti, doplněné o popis.

www.beremese.cz (130.000 RU/měs.)

Je to taková „drbárna“, takže nečekejte, že získáte luxusní svatbu právě z beremese, ale je to portál, který má největší návštěvnost. Doporučují se zde různí dodavatelé a nevěsty sem chodí zejména proto, aby ušetřily a vzájemně si sdílely své subjektivní dojmy ze svých svateb a jednotlivých dodavatelů. Profil zde můžete mít, ale strávíte hodně času tím, abyste sledovali jednotlivé diskuze a případně obhajovali svojí práci. Nevěsty zde občas nešetří hanlivými komenty.

www.svatba.cz (45.000 RU/měs.)

Jako jediný portál s poptávkovým systémem (něco jako aaapoptavka.cz). Poptávky si zde můžete kupovat, nabízet různé slevy a variant propagace je opravdu hodně. Zpětnou vazbu zatím zjišťujeme.

www.svetsvateb.cz (35.000 RU/měs.)

Portál, který funguje od roku 2007 a na jehož stránkách se dá poměrně hezky cílit přes PR články. Portál má osvědčené reference a my ho doporučujeme.

www.mgmagazine.cz (20.000 RU/měs.)

Portál luxusního svatebního magazínu Marriage guide, který má svatební e-shop a kde mohou dodavatelé nabízet své produkty a služby. Výhodný z hlediska SEO a bannerových pozic (0,9 - 1,5 CTR).

www.svatby.cz (10.000 RU/měs.)

První svatební portál, který cílí na nevěsty, bohužel již dlouho nebyl aktualizován.

Ostatní svatební webové portály mají návštěvnost nižší, než 10.000 RU/měs. a nestojí za zmínku, ani inzerci.

Nejčtenější svatební magazíny v ČR

Čtenost magazínu hodnotíme podle zpětné vazby klientů, kteří již inzerci využili a dostupných informacích ze svatebního trhu.

Marriage guide - v tištěné a online verzi 15.000 čtenářů+

Svatební magazín NUANCE - 10.000 výtisků

Tvoje Svatba - odhad redakce 5.000 čtenářů

Svatební Katalog Forte - katalog distribuovaný zdarma na matriky, 4.000 čtenářů

svatebni.cz - katalog rozdávaný zdarma na svatebním veletrhu Clarion, 3.000 čtenářů

Svadba - slovenský časopis, který se v ČR dostává na stánky, 2.000 čtenářů

Nejnavštěvovanější svatební veletrhy v ČR

Svatební veletrh Diplomat je tradiční a nejstarší svatební veletrh v ČR, návštěvnost 3.315

CLARION PRAHA - novodobý svatební veletrh v prostorách kongresového centra, návštěvnost nemáme ověřenou

Svatební Expo je jediný podzimní svatební veletrh, zaměření na svatební místa, krásné prostory hotelu, návštěvnost 2.270

PARDUBICE PAREXPO - největší svatební veletrh ve Východočeském kraji v prostorách ČSOB pojišťovny, návštěvnost 2.000+

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Největší svatební veletr v ČR co do rozlohy (4.000m2), krásné veletržní prostory pavilonu T, perfektní program, největší LED obrazovka u mola, návštěvnost 2.700

BRNO FUTURUM - svatební veletrh v prostorách obchodního domu Futurum, návštěvnost 2.000+

Svatební veletrh Brno je luxusní svatební veletrh s nejlepšími módními přehlídkami a modelkami, návštěvnost 2.035

V případě, že značku budujeme dlouhodobě, vynaložené investice se pak projevují rovněž dlouhodobě se stoupající tendencí, přesto je nejhorší chybou při marketingové strategii svatebních dodavatelů: Mám již plno, proto nemusím nikde inzerovat...

Pokud člověk podniká, musí se prezentovat pořád! Pokud máte obsazenou sezónu, můžete na ni navázat cenovou úpravu směrem nahoru, ale nejtěžší je vždy zůstat na výsluní! Pokud se podíváme do historie, tak mnoho svatebních salonů, šperkařů a dalších, kteří svojí pasivitou vypnuli svou firmu a ztroskotali v zapomnění.

Nejlepší reklama je na doporučení

Přesně tak! Pokud Vás někdo doporučí, tak máte skoro vyhráno. Každý by měl mít na mysli, že by měl poskytnout takový servis, aby o něm lidé sami mluvili a doporučovali ho. Nesmíme ale zapomenout, že obzvlášť v Čechách funguje i negativní reklama a proto se vždy snažme, aby byli klienti spokojení. Protože není nic horšího, než špatné reference ze kterých se člověk dostává daleko hůř. A myšlenka na to, že svatební klienti se zpravidla už neopakují, tudíž nás jeden nespokojený klient nemůže ohrozit je víc, než mylná!

Na doporučení svatební agentury

V případě, že jsme svatební dodavatel a rozhodneme se plošně oslovit databázi všech svatebních agentur, které někde „vygooglíme“ nejčastěji přes email, tak věřte, že odezva bude minimální. Svatební agentury denně bombardují hromady dodavatelů, kteří stojí o spolupráci a opravdu dobré agentury nečekají na Vás a mají hromadu svých dodavatelů u kterých vědí, že jsou spolehliví a jejich klientům poskytnou 100% servis.

Inzeruji na portálech, v magazínech, jezdím na veletrhy, ale stále nemám dostatek klientů

Pokud jste poslechli všechny naše rady a stále nemáte dostatek klientů je potřeba se více zamyslet nad sebou samým a případně nad svými zaměstnanci.

Pokud už jste vyložili nemalé peníze do webových portálů a odezva je minimální, tak je na čase se zamyslet na formou inzerce. Je moje inzerce na správném portálu? Je dostatečně viditelná? Je můj článek pro nevěsty dostatečně zajímavý, nebo je to pouhá reklama, kterou nevěsty ani nedočtou, protože cítí Vaší potřebu zoufale se prodat za každou cenu?

Jezdíte na veletrhy a následně zjistíte, že pro Vás veletrhy nemají žádný přínos? Pak je na čase zamyslet se nad výběrem veletrhu a následně nad tím, zda na Vašem stánku jste Vy sami pozitivně naladění, na klienty se těšíte, popř. Vaši zaměstnanci jsou na stejné vlně jako Vy sami? Není nic horšího, než znuděný vystavovatel na veletrhu, který sedí otráveně za stolem a brouzdá po Facebooku. Takový vystavovatel z veletrhu nebude mít nikdy nic, i kdyby se rozkrájel. Opravdu pamatujte na to, že tváří Vaší firmy jste především Vy sami a potažmo Vaši zaměstnanci a to nejen na veletrhu. Osobní kontakt totiž nikdy nenahradí ani drahé weby, ani sebelepší SEO.

Nedostatečná rychlost v odpovědích na emaily

Pokud Vaši klienti potažmo obchodní partneři čekají dlouho na odpověď na svůj email, přestane je to brzo bavit. Vím, že nyní namítnete, že jste x-hodin v práci a někdy se musíte věnovat i rodině, ale bohužel svatba je osobní záležitost a velikou roli zde hrají emoce a pokud nevěsta nabyde dojmu, že s ní málo komunikujete, pak je to špatně. To samé platí pro pomalé odpovědi svatebním agenturám, které jednají za nevěstu a příště už s Vámi spolupracovat nebudou. ​

Pukud si přeci jen nevíte rady a chtete poradit, neváhejte nás kontaktovat na emailu: redakce@mgmagazine.cz

Svatební inzerce aneb jak na marketing?
 
 

Přečtěte si více